fbpx

Některá z nich si pamatujeme osobně z dob, kdy brázdily naše silnice. Jiné pak spíše z vyprávění našich dědečků a další třeba uvidíme jen v muzeu. Jsou také exempláře, kterých byl vyroben pouze jediný kus. Podívejme se tedy na dvacet legendárních vozů, které se s větší či menší oblibou vryly do povědomí Čechů. 

Škoda Popular

Tento nejúspěšnější předválečný model pomohl české značce dostat se na vrchol a celkově vybudovat její image. Vyjel roku 1935 a celkově se vyrobilo necelých 20 000 kusů. Skutečně dělal čest svému jménu – jezdila s ním například československá fotbalová reprezentace a čtveřice Popularů také podnikla dálkovou cestu do Indie, kdy ujela téměř 15 000 kilometrů. 

Tatra 77

Tatra 77 byl prvním sériově vyráběným vozem s aerodynamickou karoserií. Tohoto automobilu vyšší třídy ale vzniklo jen 255 kusů, následně jeho otěže převzala modernější a rychlejší Tatra 87.

 

Tatra 87 a Tatra 97

Tyto dva modely mají spoustu společného. Oba jsou luxusní aerodynamické automobily, Tatra 87 proslula lepšími jízdními vlastnostmi a také svými dálkovými výpravami. 

Tatra 97 byla z hlediska jízdních vlastností slabší varianta, svým ikonickým vzhledem se ale zapsala do povědomí do dnešního dne. Její podobu určitě najdete v legendárním Broukovi od Volkswagenu. Podobné jsou si dokonce natolik, že Tatra byla nucena výrobu před válkou zastavit. Přesto však nad Volkswagenem v roce 1961 vyhrála soudní spor a ten jí musel vyplatit tři miliony německých marek. 

 

Tatra 600 Tatraplan a Tatra 600 Kabriolet

Po ukončení výroby Tatry 97 po 2. světové válce se jejím nástupcem stala Tatra 600 Tatraplan. Navazovala na ni svým aerodynamickým ladným tvarem a díky podobnosti s letadlem si vysloužila označení “tatraplan.” Využívali ji hlavně straničtí funkcionáři a tajná policie, soukromníkům se do rukou nikdy nedostala. Stala se tak určitým “ideálem,” ke kterému se lidé snažili dopracovat. 

 

Na základě Tatry 600 pak vznikl i jedinečný kabriolet jako dárek pro generála Stalina. Vyrobila ho karosárna Sodomka (teď už ji známe jako Karosu), ale Stalin sám vůz nikdy nevyužil. Podle dostupných informací s ním jezdil jeho řidič. 

 

Tatra 603

Tatra 603 byla používána především jako reprezentační vozidlo státníků. Není divu – ve své době byla považována za jedno z nejkrásnějších vozidel a několikrát vyhrála ocenění na soutěžích elegance. Možná proto byla běžnému občanovi prakticky nedostupná. Vyrobilo se jen 20 422 kusů. 

 

Škoda Felicia

První i druhá generace Škody Felicia rozhodně stojí za zmínku. 

První verze Škody Felicia vyjela na silnice v roce 1959 a dala tak možnost i obyčejnému soudruhovi vyzkoušet jízdu bez střechy nad hlavou. Kabrioletu se vyrobilo kolem patnácti tisíc kusů a i dnes je milovníky starších aut velmi vyhledávaný. 

 

Druhá generace Škody Felicie byla na přelomu tisíciletí snad všude. I dnes ji na našich silnicích najdeme. Koncepčně vycházela z předchozího Favoritu, přinesla ovšem několik novinek, jako byl posilovač řízení nebo ABS.

 

Škoda 1000 MB a Škoda 100

Takzvané “embéčko” bylo prvním sériově vyráběným vozem se samonosnou karoserií a motorem vzadu. Bylo také prvním produktem nové automobilky v Mladé Boleslavi, která ve své době znamenala převrat v moderní výrobě, i přes to, že první modely této třídy byly známé svou poruchovostí. 

 

Škoda 100 byla prakticky totožným nástupcem Škody MB. Oproti té měla ale modernější karoserii, větší zavazadlový prostor a pozměněný interiér – například palubní deska byla stylisticky daleko propracovanější. Vyrobilo se jí přes jeden milion kusů. 

 

Škoda 720

Škoda 720 zůstala pouze interním označením, protože se na silnice nikdy nedostala. Její design, navrhnutý studiem ItalDesign, ji měl zařadit mezi luxusní modelovou řadu větších aut, vůz měl mít klasické uspořádání s motorem vpředu a pohonem zadních kol. O ukončení její výroby a přechodu ke Škodě 760 nakonec rozhodla sama vláda. 

 

Škoda 1203

“Dvanáctsetrojka” je prvním a dosud jediným českým vyráběným malým užitkovým automobilem se samonosnou bezkapotovou karoserií. Ve výrobě vydržela přes třicet let a podstatným způsobem posloužila rozvoji drobných živností a podnikání díky velkému užitnému prostoru a mnohostrannému využití. A to i přes to, že měla velmi slabý výkon, problémy s řazením a špatné jízdní vlastnosti, díky čemuž si nakonec vysloužila přezdívku “tvanáctsettroska”

 

Škoda 110 R

Škodu 110 R známe především jako automobilovou klasiku se závodními nálepkami po bocích. I její klasická verze byla ale mimořádně úspěšná a mezi lidmi oblíbená. 

 

Tatra 613

Tatra 613 je posledním osobním vozem této legendární značky. Nikdy nebyl volně dostupný, vyráběl se v malých počtech vzhledem k vysokému podílu ruční práce. Byl tak dostupný jen pro reprezentační účely – prezidentům, členům vlády, ředitelům státních podniků. 

 

Škoda Tudor

Škoda Tudor nikdy nebyla myšlena pro sériovou výrobu, přesto se do ní fanoušci Škody zamilovali. V roce 2000 dostalo designové oddělení Škody za úkol navrhnout auto mimo tehdy produkovanou trojici Fabia, Octavia a Superb. Od návrhu k finálnímu vozu dospěli během pár krátkých měsíců a vzniklo tak kupé Tudor.

Dnes je vůz vystaven v muzeu Škoda v Mladé Boleslavi, jeho cesta tam ale byla krkolomná. Během své cesty na výstavu do Indie se ztratil a našel se opuštěný po několika měsících na vlakovém nádraží. Po svém návratu prošel kompletní renovací a v této podobě zůstal dodnes. 

 

Škoda 110 Super Sport

Tato Škoda byla ve své době jak za filmovou hvězdu, tak za úspěšnou závodnici. Zahrála si hlavní roli ve filmu Upír z Feratu, objevila se také ve Velké filmové Loupeži a její bílá verze ve filmu Zítra vstanu a opařím se čajem. Známější je ale její černá, sportovní verze. 

Čechoslovákům se její hranaté tvary příliš nelíbily, na západě měli ale jiný názor – Škoda 110 Supersport hodnocena lépe než například prototyp Aston Martina. 

 

Favorit a Favorit Kabriolet

Starý dobrý Favorit byl jedním z prvních vozů nižší střední třídy, který se mohl jízdními vlastnostmi poměřovat s automobily se západu. Byl úspěšný i mezi motoristickými sportovci, své místo si našel především v rallye. 

Kabriolet, který působil jako další verze Favoritu, ale nikdy nebyl dílem Škody. Vyráběla ho nezávislá společnost Metalex a po kabrioletu od Felicie to byl druhý vůz této konstrukce v Čechách 

 

Tatra MTX V8

Dvoumístný sporťák, který je navíc držitelem rychlostního rekordu 265 km/h. Byl vyráběný Tatrou ve spolupráci s firmou Metalex. Navrhl ho legendární designér Václav Král, jeho dveře se otevíraly směrem nahoru a dopředu a světlomety v přední části byly výklopné. 

Jeho cena byla v roce 1993 stanovena na 2 740 000 Kč. 

 

Innotech Mysterro

A z pera Václava a Jiřího Králových nakonec vzešel i supersport Innotech Mysterro. Ten ohromil svým otevřeným designem, připomínajícím dobové Lamborghini a Ferrari. Většinu techniky pod kapotou věnoval Chevrolet Corvette. Co bylo trochu překvapivé, Mysterro nemělo ani skládací střechu, ani boční okénka. V původním plánu bylo vyrobit 25 kusů, vzhledem k nedostatku financí ale nakonec vznikl pouze jediný.

Kam dále pokračovat: renovace laku automobilu, čištění interiérů aut