fbpx

Od jízdního kola po elektrické SUV

Asi všichni si vybavíme krásný film Postřižiny, ve kterém Jiří Schmitzer v každé druhé větě hrdě zmiňuje svůj motocykl značky Laurin & Klement. Kdyby tušil, jakého úspěchu se v příštích sto letech tato značka dočká, možná by o něm mluvil ještě častěji. My už ji v posledním století známe jako Škoda Auto, velikána s téměř největším počtem zaměstnanců, s nejvyššími tržbami a exportem. Z Mladé Boleslavi expandovala na Slovensko, do Německa, Indie, Ruska i Číny. Její vozy najdeme ve velkém množství nejen na našich silnicích. Jak to tedy všechno začalo a co k takovému úspěchu vedlo? 

Psal se rok 1895, kdy spolu mechanik Václav Laurin a knihkupec Václav Klement sestrojili jízdní kolo, jednoduše proto, že jim německá značka Germania nepřijala reklamaci svého bicyklu, psanou v českém jazyce. 

Uplynuly dva roky a otevřeli svou továrnu na výrobu bicyklů, které postupně rozšířili na motocykly. Dočkali se úspěchu a v o deset let později, roku 1905 představili svůj první automobil, voiturettu Laurin & Klement. 

Firma se postupně, teď už jako akciová společnost, stala největším výrobcem automobilů v Rakousku-Uhersku. První světová válka sice omezila výrobu automobilů a motocyklů, společnost si ale dokázala poradit a zaměřila se na válečnou výrobu zbraní. Zároveň měla spoustu jiných projektů, díky kterým válku přečkala bez problémů – vlastní elektrárny, statek, cihelnu a jiné. 

Trable paradoxně nastaly až po válce. Roku 1924 zachvátil areál firmy požár a pak už to šlo z kopce – společnost nestačila dohánět konkurenci, především Tatru a Pragu, z důvodu malosériové výroby. O rok později pak ze samostatné společnosti stala součástí strojírenských závodů Emila Škody v Plzni, které se soustředily na výrobu ocelových odlitků pro válečné a osobní lodě. Výroba aut se vyčleňuje do samostatného podniku ASAP (Akciová společnost pro automobilový průmysl) a značka LLaurin & Klement postupně zaniká, její pojmenování ale Škoda používá dodnes – najdeme jí u nejluxusnějších výbav jejích vozů Škoda Felicia, Škoda Octavia a Škoda Superb. 

Od roku 1926 už se tak všechna vyrobená vozidla představují jen pod názvem Škoda a vyznačují se jejím signifikantním logem okřídleného šípu, které v malých úpravách známe dodnes. Šíp zde značí rychlost a cíl, křídla pokrok, a otvor v křídle je pak oko, ukazující přesnost a pečlivost. Zelená barva odkazuje na ekologii. 

Meziválečné období byla léta, která přinesla zlaté modely. Jejich názvy slýcháme dodnes. Ať už to byla Škoda Superb (1943), Škoda Rapid (1935) nebo Škoda Favorit (1936), Škoda si vybudovala svou pozici na trhu. Zastavila ji až druhá světová válka, kdy se musela přeorientovat na válečnou výrobu, stala se součástí německého koncernu a koncem války byly její prostory v Malé Boleslavi téměř kompletně vybombardovány. 

Po válce přichází nepřekvapivé znárodnění a také Škoda Popular, která se českému obyvatelstvu stala takovou láskou, že si získala přezdívku “Liduška.” Ostatně legendární vozy Škody by si zasloužily samostatný článek. Z číselného označení (Škoda  1101, Škoda 1200) přechází na jmenné označení a vznikají tak Škoda Octavia a Škoda Felicia. 

Řada úspěšných modelů a závodních výher (například mistrovství Formule 3) nás přivádí do roku 1989. V České republice vyhrává demokracie a hledá se tak zahraniční partner, který by Škodu mohl vynést na mezinárodní trh. Roku 1991 se tak Škoda stává čtvrtou značkou koncertu Volkswagen, společně s Audi, VW a Seatu. Za pět let se vyrobí milion vozů Škoda, oblíbený Favorit nahradí nová Felicia a v Mladé Boleslavi se začíná vyrábět model Octavia. 

Spousta posléze vyrobených vozů stále jezdí po našich silnicích a nejen těch. V roce 1998 vyváží Škoda své výrobky do 70 zemí světa. O rok později představí oblíbenou stálici – Škodu Fabii a Fabii Combi. Jako luxusní model dále přichází Škoda Superb, který svým názvem navazuje na historickou vyšší třídu z předválečných let. 

Závod rozšiřuje své modelové řady. Rodinný Roomster doplňuje Yetti, který se stává předchůdcem aktuálně oblíbených řad SUV – Kodiaq, Karoq a Kamiq. 

Nové tisíciletí se nese v zeleném duchu. Jako první čistě elektrický vůz vzniká Škoda Citigo. A v loňském roce prakticky zbořil internet nový Enyaq, elektrické SUV postavené na modulární platformě MEB od Volkswagen – ta posouvá dojezd, rychlost a výdrž baterie elektromobilů na úplně novou úroveň. 

Při srovnání nejstaršího vozu Laurin & Klement z roku 1905 a nového konceptu Škoda Vision iV, ze kterého vychází právě Enyaq, dostane člověk neodbytný pocit, že žije v daleké budoucnosti. Není to mylný pocit. Škoda se za svých 126 existence dokázala i přes všechny překážky, dvě války i totalitní režim vypracovat ve velikána, na kterého můžeme být právem hrdí. 

Laurin & Klement 1905

Škoda Popular Monte Carlo Roadster

Škoda Vision iV

Kam dále pokračovat: leštění laku, detailing Plzeň