Free cookie consent management tool by TermsFeed

Automobiloví nadšenci nejen v České republice, ale i v celé Evropě s napětím sledují dění na aktuální společenské, ale především politické, scéně. V médiích se přetřásají témata udržitelnosti, ekologie a „zelené planety“. V úterý 14. 2. Evropský parlament definitivně schválil nulové emise pro nové vozy už od roku 2035. Co to znamená pro řidiče?

Stopka pro auta na benzin a naftu

Elektrické auto - dobíjeníZnáte britský Top Gear? Jeremy Clarkson v tomto pořadu často mluvil o benzínových nadšencích, benzinových šílencích… znamenají nulové emise konec této vášně? Evropský parlament definitivně schválil dohodu se členskými státy EU o nové normě, podle které by se od roku 2035 v členských zemích EU neměla vyrábět auta na benzín či naftu. Milovníkům automobilové klasiky pravděpodobně vstávají vlasy hrůzou na hlavě. Podívejme se ale na celou situaci objektivně.

Jaká jsou pozitiva? Příznivci normy vyzdvihují to, že zákaz vozů na benzín či naftu přispěje ke zdravějšímu ovzduší a zároveň se popožene rozvoj nových moderních technologií. Evropský automobilový průmysl musí dohnat konkurenci, která již nyní na bezemisních vozech čile pracuje.

Jaká jsou negativa? Odpůrci se zcela logicky obávají dopadu na prosperitu zemí, které z automobilového průmyslu žijí, a také na peněženky běžných lidí, majitelů aut a řidičů. Velké minus nevidí přitom pouze v tom, že bude zasažen průmysl těchto zemí, ale také ohrožení obrovského množství lidí, které v automobilovém průmyslu nyní pracují. 

Jedno velké „ale“ = nedostatečná infrastruktura dobíjecích stanic

Je nutné říct, že plán zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory je značně ambiciózní. Nejde totiž „jen“ o přesměrování automobilek na nové technologie, ale také o splnění celé řady podmínek – v neposlední řadě se bude muset přizpůsobit infrastruktura. Pokud bychom počítali s tím, že vozy na benzín či naftu nahradí z velké části elektromobily, je potřeba vytvořit dostatečně bohatou dobíjecí infrastrukturu. Kromě „rychlodobíjecích“ stanic při hlavních tazích bude potřeba vybavit dobíjecími stanicemi například i sídliště. A stranou nezůstávají ani řidiči. Dobíjecí stanice v garáži bude pravděpodobně již za pár let běžnou záležitostí většiny domácností. Odborníci vidí právě v nedostatečné infrastruktuře největší problém. 

Výroba baterií pro elektromobily bezemisní není

Ti, kteří mají v srdci budoucnost životního prostředí, jsou ale spokojení, i když i oni vidí jistá „ale“. „Máme revoluční dohodu, která usmiřuje auta a klima,“ prohlásila francouzská europoslankyně ze strany Zelených Karima Delliová. Připustila nicméně, že „elektrický teréňák za 40.000 eur (asi 950.000 Kč) není nic ekologického„. Sylvia Limmerová z Alternativa pro Německo zase upozornila na emise z uhelných elektráren a z výroby baterií, které se vyrábí pro „čistá“ bezemisní auta. 

Například europoslanci ze Slovenska ale vidí v normě šanci pro rozvoj nových technologií. S vidinou dekarbonizované Evropy bude nutné, aby se průmysl chtě nechtě přizpůsobil. Dá se tedy předpokládat, že odborná veřejnost se s „deadlinem“ v hlavě pustí směle do práce. Je nutné dodat, že tento krok byl nutný i vzhledem k celosvětové situaci. Konkurenti evropských automobilek už se do rozvoje bezemisního automobilového průmyslu pustili. Například Čína v tomto ohledu raketově roste. Evropský automobilový průmysl musí zůstat konkurenceschopný.

České automobilky se už s bezemisní budoucností smířily

Dohodu ještě formálně schválí Rada EU. Ve znění je sice obsažena klauzule, podle které Evropská komise za tři roky, tj. v roce 2026, vyhodnotí, jak se cesta k bezemisní osobní dopravě daří, nicméně odklon je tak jako tak nepravděpodobný. Tuzemské automobilky se nicméně již s novou normou smířily. Opět je tu jedno „ale“. Tím je navrhovaná emisní norma Euro 7/VII. Ta může podle českých odborníků nastavený proces elektrifikace vozidel zkomplikovat.

„Za poněkud nesystémový krok považujeme normu Euro 7, jejíž přesné parametry jsou sice známy, ale například není dostupná metodologie měření, a to i přes to, že má vejít v platnost již za dva roky. Navíc její finální verze není stále ještě schválena. Přitom vývojový cyklus nových modelů je tři až pět let. Euro 7 prodraží vozy pro koncové spotřebitele řádově o desítky tisíc korun, přitom ekologický efekt je přinejmenším sporný. Řada lidí si totiž bude v důsledku zdražování nových vozů držet stará auta. V Česku už tak starý vozový park může nakonec zestárnout ještě víc,“ řekl Martin Peleška, ředitel českého zastoupení automobilky Toyota.

Shrňme si to. Pro automobilky bude nová norma výzvou. Bude potřeba vyvinout nové technologie a dle nových trendů proškolit zaměstnance. Pravděpodobně stát se bude muset postavit čelem k budování infrastruktury dobíjecích stanic.

Co čeká řidiče? Dražší vozy, stárnutí vozového parku i nabíječky v garáži

Nabíjecí stanice k domuPro řidiče a majitele vozů znamená zákaz benzinových a naftových vozů to, že si budou muset za nová auta v budoucnu připlatit, že bude zcela běžné, že většina z nich bude mít doma nabíjecí stanici a také se dá předpokládat, že si mnozí nebudou moci dovolit kupovat nové auto tak často jako dnes. 

Nezapomínejme ale ani na autoservisy. Ty budou čelit v souvislosti se zákazem spalovacích motorů také velké výzvě. Bude ubývat záručních oprav zánovních benzínových a dieselových vozů. Přibude práce – lidé si budou hýčkat své staré čtyřkolové mazlíky tak dlouho, jak to jen půjde. Také ale bude potřeba proškolit zaměstnance dle nových technologií.

Nemalujme ale čerty na zeď. Jsme sice opravdoví automobiloví nadšenci, ale chceme, aby se nám v našich městech a vesnicích také zdravě dýchalo. Věříme, že pro Evropu bude tento krok zajímavou výzvou, která přinese, doufejme, i mnoho pozitiv. Nicméně stále platí, že ať máte jakýkoliv vůz, k nám na detailing přijet můžete vždy. O vaše auto se postaráme od kol, přes exteriér až po čalounění sedaček – ruční čištění interiéru, renovace karoserie a jiné detailingové služby prospějí benziňáků i elektromobilu!

 

Zdroj: ČTK